Team Noord 1
16-05-2022

Team Noord voelt ruimte en vertrouwen

Hoe zorg je ervoor dat schoonmaakmedewerkers dag in dag uit uitstekend werk leveren, calamiteiten altijd oplossen én alert zijn op mogelijke besmettingsgevaren? Dat begint allemaal met ‘elkaar vertrouwen’, vinden de teamleiders van rayon Noord. Maak kennis met rayonmanger Richard de Haan en objectleiders Linus Wiersema en Gerrit Moerman.

Elke vrijdag komt het team van Richard bij elkaar. Dan nemen ze de tijd om de afgelopen week door te nemen, de volgende week te bespreken en de planning rond te breien. Richard: “We stappen even uit de waan van de dag, en bereiden alles voor de volgende week voor. Zo weet je waar je aan toe bent en ga je een stuk relaxter het weekend in. Maar de vrijdagen zijn er ook om dingen uit te spreken en elkaar verder te helpen. Normaal schuift ook onze derde objectmanager Jenny aan, maar die was vandaag verhinderd.”

“Ik kan blind vertrouwen op mijn teamleden”

De diepte in

Linus vult aan: “Het werkt heel prettig. Door de week is er dagelijks telefonisch contact, maar als je bij elkaar zit, kun je meer de diepte in. We bespreken waar we tegen aanlopen, en daardoor zijn we als team echt gegroeid.” Dat bespreken gebeurt in alle openheid, wat weer te danken is aan het vertrouwen dat het team krijgt.

Gerrit: “Heel tof dat we vanuit Hago Food & Industry de ruimte krijgen om dit zo aan te pakken. Zo houden we elkaar scherp en gemotiveerd. En als wij er zin in hebben en vertrouwen hebben in elkaar, dan lukt het ook beter om onze mensen te motiveren en te stimuleren. Want daar zijn we voor: om elkaar maar vooral onze mensen op de werkvloer bij te staan en verder te helpen.”

Team Noord 2
Team Noord 3

Snel schakelen

Werken voor Hago Food & Industry betekent automatisch 24/7 bereikbaar zijn en snel kunnen schakelen. Uiteraard voor de klant, maar zeker ook onderling. Richard: “Als er ergens een calamiteit is, dan is het alle hens aan dek. Ik kan dan blind vertrouwen op mijn teamleden. Ik weet dat ze altijd de telefoon oppakken; maakt niet uit op welk tijdstip. Samen lossen we het dan op.”

Het rooster rond krijgen bij ziekte, is ook zoiets. Gerrit: “Dat is soms behoorlijk puzzelen, want de klant mag daar geen of nauwelijks hinder van ondervinden. En we proberen ook de werkvloer zo stressvrij mogelijk te houden. Als rayon verdelen we in zo’n situatie de pijn. En als het moet, stropen wij ook de mouwen op.”

“Wij zijn de oren en ogen in de fabrieken”

Andere rol voor schoonmakers

Juist die onverwachte dingen maken het werk extra leuk, volgens Linus. “Er is wel een vaste dagstructuur. Maar soms verandert een klant bijvoorbeeld iets in het proces waardoor je je hele schoonmaak moet omgooien.”

“Vooral dan is het zaak om extra alert te blijven”, zegt Richard. “We zijn erin getraind om mogelijke besmettingsgevaren te signaleren én te adresseren. De rol van de schoonmaker is ten opzichte van vroeger behoorlijk veranderd. We zijn steeds meer de ogen en oren in de voedselproducerende fabrieken waarvoor we werken. Gelukkig maar, want we voelen ons medeverantwoordelijk en zetten graag die extra stap.”

Trots

Het is duidelijk: hier zitten teamleden die aan elkaar gewaagd zijn en nooit om de hete brij heen draaien. Richard: “Als er beslissingen genomen moeten worden, hak ik als leidinggevende de knoop door. Maar mijn teamleden staan ‘met hun voeten in de klei’, en hebben soms een ander perspectief. Door te overleggen krijg ik dat mee, en kan ik besluiten om dingen toch anders aan te pakken. Ja, ik ben echt trots op hoe we het doen met zijn vieren, en dat we vanuit de organisatie zoveel kansen en vertrouwen krijgen.”

Meer nieuws

Hago Twan 16X93

9x daarom schakel je een schoonmaakspecialist in

5 min.
MG 2695

“Gelukkig konden we rekenen op de Hago-schoonmaakploeg”

1 min.
MG 4765

Pally Biscuits koekjes van de band

1 min.