De meeste bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie besteden de schoonmaak van hun pand en productieruimtes uit aan externe schoonmaakbedrijven. Wat zijn recente ontwikkelingen in de schoonmaakbranche? En wat betekenen die ontwikkelingen voor de voedingsindustrie? Antwoorden komen van Rabobank, van René Bakker van Hago Food & Industry en Wouter Burggraaf van Burggraaf & Partners (onafhankelijk adviesbureau gespecialiseerd in Hygiënisch Ontwerpen voor food, feed, en pharma) die cijfers en trends vertalen naar de voedingsmiddelenindustrie.

Verbreding én verdieping
Trend 1. ‘Verbreding én verdieping van de dienstverlening’
Blurring, ofwel het vervagen van de grenzen in de food retail, slaat over op de schoonmaakbranche: ‘In de branche is sprake van een toenemende concurrentie door een groeiend aantal bedrijven’ signaleert de Rabobank. ‘Branchevreemde toetreders zoals beveiligingsbedrijven, schilderbedrijven en cateraars zorgen voor extra druk op de prijs en de noodzaak om onderscheidend te zijn. Steeds meer klanten zien schoonmaak als een commodity; als een bulkproduct waarvan de prijs volledig door vraag en aanbod wordt bepaald.’ René Bakker: “De wensen van opdrachtgevers worden breder en tegelijkertijd ook specifieker. Ze vragen om steeds meer efficiëntie, kwaliteit en betrokkenheid. Ze willen dat het steeds meer in één hand blijft; ze willen volledig ontzorgt worden.”

De Rabobank ziet de verbreding vooral bij de grotere schoonmaakorganisaties. Die verzorgen naast schoonmaak steeds vaker ook klein onderhoud (zoals het verwisselen van lampen en sloten), catering, portier- en tuinwerkzaamheden.
Maar er is eveneens sprake van verdieping van de dienstverlening, met name in de voedingsmiddelenindustrie waar de eisen heel specifiek zijn. René: “Bedrijven kijken scherp naar de kosten en zoeken manieren om de efficiency te verhogen. Maar dat moet wel gebeuren zonder in te boeten op de veiligheid, en mét behoud van de kwaliteit. Meer dan ooit is de voedingsindustrie zich bewust van de risico’s. Specialistische kennis en ervaring in reiniging en desinfectie in de voedingsmiddelenindustrie zijn essentieel om de kwaliteit en de voedselveiligheid te waarborgen.”

De voedingsmiddelenindustrie heeft de afgelopen jaren MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) omarmd. Dat proces naar verduurzaming en nieuwe businessmodellen was in andere industrietakken al langer gaande, maar is nu ook in de voedingsbranche gemeengoed. “Daar hoort ook efficiëntie in schoonmaak bij; het moet in één keer goed en verliezen moeten worden geminimaliseerd.” Door verbeterprogramma’s als LEAN en de nadruk op ‘autonoom onderhoud’ ziet hij dat bedrijven onderdelen van de schoonmaak weer terug in eigen beheer nemen. “Dat is wel logisch, de machines worden steeds ingewikkelder. De operator is de specialist; hij kent zijn productielijn van voor tot achter, verricht kleine reparaties én houdt de machine(onderdelen) schoon. Tegelijkertijd is de druk op het verkorten van de down-time hoog, zodat (schoonmaak)ondersteuning bij stops nodig is om verantwoord op te starten. We hebben elkaar dus meer dan ooit nodig.”

Digitalisering en robotisering
Trend 2. De samenleving digitaliseert; dus ook de schoonmaakbranche.
“Met branche-specifieke managementsystemen organiseren we het volledige schoonmaakproces voor specifieke projecten,” zegt René. “Met onze vakmansch@pp, een software-tool ontwikkeld in samenwerking met softwarebedrijf LEVIY, worden interne werkprocessen verder verbeterd. Het wordt enerzijds gebruikt om controles digitaal te borgen en resultaten van schoonmaak te verwerken, anderzijds wordt het ingezet om de planning efficiënter te maken en afwijkingen en calamiteiten te registreren. Er is een app voor de telefoon of tablet, en een portal op internet. De klant geeft ons via het programma informatie, bijvoorbeeld wanneer de lijn stilstaat zodat wij kunnen schoonmaken. We hebben beide realtime inzicht in de gewerkte uren en welke ruimtes zijn schoongemaakt.”

Het gaat zelfs nog een stapje verder: “Robot-CIP (Cleaning in Place), oftewel r-CIP is de toekomst,” aldus Wouter Burggraaf. “Je kunt hiermee niet alleen besparen op de totale reinigingskosten, en down-time; het is ook de enige manier om te kunnen garanderen dat je met schone apparatuur kunt beginnen. Het manueel reinigen van een productielijn kan makkelijk de naastliggende net-gereinigde productielijn weer vervuilen. Een r-Cip kan gericht spuiten en zo kruisbesmetting voorkomen. Bovendien is r-CIP reproduceerbaar en daarmee valideerbaar.”

Ook de trends ‘beleving’ en ‘duurzaam-heid’ lezen?

Bekijk het hele artikel.

Deel dit artikel: